MUZEUM w SUWAŁKACH Presents

1928 – GWIAZDY ŚWIATOWEGO KINA W SUWAŁKACH. Część II

W poprzednim odcinku opowiedzieliśmy Wam o przyjeździe berlińskiej ekipy filmowej, która na Suwalszczyźnie realizował zdjęcia do filmu „Udręka Miłości”. Wile wskazuje na to, że wybór Suwalszczyzny jako planu filmowego nie był jednak dziełem przypadku…

Według Lesława Gondka autora książki „Działalność Abwehry na terenie Polski 1933–1939”, oraz Aleksandra Omilianowicza, byłego funkcjonariusza UB, a później literata i autora kilku beletrystycznych książek poświęconych tematyce związanej z historią Suwalszczyzny, wśród nich „Szpiegowski Nokturn”, powstanie filmu miało drugie dno. Otóż według obu autorów, jego realizacja została wykorzystana przez niemiecki wywiad wojskowy do działań szpiegowskich. Podobne filmy w tym samym celu wytwórnia UFA zrealizowała później również w Wilnie i Ostrołęce.
Warto dodać, że Aleksander Omilianowicz, kierując się prawdopodobnie chęcią zdyskredytowania przedwrześniowych władz Polski, umiejscowił powstanie filmu w połowie lat trzydziestych, podczas gdy faktycznie film nakręcono w roku 1928. Świadczy o tym m.in. to, że podał, że zgodę na realizację filmu wydał I wiceminister Spraw Wojskowych gen. Tadeusz Kasprzycki, który sprawował tą funkcję w latach 1934–1935, na wniosek Józefa Becka ministra spraw zagranicznych w latach 1932–1939.
Można też wspomnieć o kontrowersjach związanych z osobą odtwórczyni jednej z głównych ról w filmie – Olgi Czechowej, z pochodzenia Rosjanki, w latach trzydziestych ulubionej aktorki i przyjaciółki Hitlera, a po wojnie prawdopodobnie związanej z KGB.

Na fotografii ekipa filmowa w plenerze Suwalszczyzny. Z prawej reżyser Wiktor Biegański. Fot. Ze zbiorów NAC.

(ks)